Van Escobar tot Gullit: voetbal, macht en passie

Posted on 14 februari 2011

1


Vroeger droomde ik van een bestaan als Ruud Gullit. De zwarte Tulp was voor mij een rolmodel. Sterk, succesvol en maatschappelijk betrokken. Maar nu ligt mijn droom aan diggelen. De  voormalig apartheidsstrijder en vriend van Nelson Mandela gaat werken voor een oorlogsbaas in Tjetsjenië. Hoe kan dit? Vanavond probeer ik antwoord te geven op deze vraag bij Studium Generale aan de Technische Universiteit Eindhoven. 

Na mijn lezing vertoont Studium Generale de indrukwekkende documentaire The Two Escobars.  Deze docu legt genadeloos de verbondenheid van het voetbal met drugskartels bloot,  in het Colombia van begin jaren 90.

Aan de hand van citaten uit The Two Escobars zal ik een relatie leggen tussen voetbal, macht en passie en daarmee meer inzicht geven in de motieven van de Tjetsjeens leider Kadyrov om Gullit naar zijn deelrepubliek te lokken. De citaten zijn:

“Football is not an island.”“With Pablo there was no recession.”“Colombia was in a desperate need of a make over.” “We just felt lucky to be given soccer fields.”

 Hier alvast een voorproefje uit The Two Escobars: