Bleekscheten op weg naar Johannesburg

Posted on 28 april 2011

0


Volgende week vertrekken 27 studenten van de Universiteit Utrecht naar Johannesburg. Vijf weken lang zullen zij, één jaar na dato,  onderzoek doen naar de ‘legacy’ van het WK voetbal in Zuid-Afrika. Een spannende trip. Gelukkig zijn sport en spel grenzeloos.

Het dorp waar ik woon is klein. Zo klein dat er niet eens een voetbalclub is. Vanuit dat dorp ontdekken mijn kinderen beetje bij beetje de wereld. Mijn dochter doet dat bijvoorbeeld elke zaterdag op de Scouting, aan de rand van ons gehucht. Daar wordt zij wekelijks geconfronteerd met bleekscheten uit de grote stad, die volgens hun beschermende ouders ‘een mooi stukje natuur-ervaring’ moeten opdoen. Mijn dochter kijkt het, in al haar wijsheid, hoofdschuddend aan, maar vindt het ondertussen reuze interessant om tijdens het touwen knopen en hutten bouwen nieuwe vrienden op te doen.

Mijn zoon gaat zelfs al over de dorpsgrenzen heen. Hij moet wel, want hij wil voetballer worden. Als bezorgde ouder vroeg ik me af of de kleine buitenstaander wel zou integreren met de stoere jongens uit het nabij gelegen dorp. Mijn zorg was  ongegrond: het joch blijkt een aardig balletje te kunnen trappen en dat is genoeg voor acceptatie door het volledige team.

Na hun avonturen bij de scouting en voetbalclub delen dochter en zoon hun ervaringen. Veilig thuis discussiëren zij volop over de vragen wie de beste voetballer is (Ruiz of Dzsudzsák) en waar je het beste kunt wonen (in de stad of op het platteland). Dankzij sport en spel verleggen zij langzaam hun grenzen.

Dat is goed nieuws, ook voor de Utrechtse studenten die op 4 mei naar Zuid-Afrika vertrekken. Zij zijn de kleine dorpen of grote steden waar ze vandaan komen natuurlijk al lang ontgroeid, gerijpt als ze zijn door het studentenbestaan en de levenslessen op universiteit. Maar toch. Vijf weken met een groep van 27 naar een spannend land – dat is niet niks. Dan is het goed te weten dat zij de sport hebben om zich aan vast te klampen.

Onze bleekscheten zullen, samen met studenten uit Johannesburg, onderzoek gaan doen naar de maatschappelijke betekenis van sport. Zodra zij daar op en rond de sportvelden een balletje meetrappen en debatteren over de vraag wie de beste voetballer is (Thabalala of Sneijder), zal het vast niet moeilijk zijn te integreren en ‘een mooi stukje Afrika-ervaring’ op te doen. Want sport en spel zijn, zo weet ik dankzij de ervaringen in mijn kleine dorp, grenzeloos.

De studentenreis is georganiseerd door Perikles, studievereniging bestuurs- en organisatiewetenschap, en USBO, het departement bestuurs- en organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Meer informatie over de  reis vind je hier.

Deze column verscheen ook in Perceptie, het magazine van Perikles.

Posted in: Column