Cruijff in 65 woorden (prijswinnend!)

Posted on 22 juni 2012

0


‘Johannesburg, juni 2010. Opeens zit ik met hem aan tafel. Het restaurant serveert seafood, hij trakteert me op een WK-analyse. Ik luister, denk na, wil discussiëren over Messi, Maradona. Maar worstel met de krab op mijn bord. En met de aanwezigheid van een orakel. Cruijff opent geroutineerd een langoustine en buigt zich in mijn richting: “Vind jij die Argentijnen dan zo goed?” Ik verslik me.’

Op 25 april werd Johan Cruijff 65 jaar. Literair tijdschrift Hard Gras lanceerde een prijsvraag: ‘schrijf in 65 woorden, niet één meer of minder, een impressie van Johan Cruijff.’ Matthijs van Nieuwkerk telde de woorden na en de jury (Hugo Borst, Matthijs van Nieuwkerk en Henk Spaan) riep mijn bijdrage uit tot de winnaar. Het stukje is gepubliceerd in Hard gras 84.

Posted in: Column