Mijn (verrassende!) favoriet

Posted on 9 juli 2019

0


Voor het aankomende voetbalseizoen geef ik alvast een tip: zet uw geld in op Helmond Sport. U leest het goed. De club die als 20e eindigde in de Keuken Kampioendivisie, en zich dus de slechtste profclub van Nederland mag noemen, heeft mijn volste vertrouwen.

Ik moet wel meteen bekennen dat ik niet spontaan de namen van drie Helmond Sport-spelers kan opnoemen. Na de roemruchte jaren ’80, met kleurrijke voetballers als Harry Lubse en keeper Otto Versfeld, is de club aan mijn aandacht ontsnapt. En niet alleen bij mij. Behalve op de competitieranglijst bungelt Helmond Sport ook onderaan populariteitspolls. Veel lager kan de club niet zakken.

Wat is het bestaansrecht van zo’n club, vraag je je af. Een vraag die meer clubs in de Keuken Kampioendivisie zich kunnen stellen. Meer dan een incidenteel sportief succesje in de vorm van een rondje nacompetitie zit er voor clubs als Helmond Sport, TOP Oss of FC Dordrecht vaak niet in. En dat is problematisch, want in het betaald voetbal geldt de aloude regel: zonder de korte termijn is er geen lange termijn.

Toch voorspel ik dat Helmond Sport een goed seizoen gaat draaien. Meer dan dat: ik voorzie een mooie toekomst, omdat de club het fundamenteel anders gaat doen. Het bestuur en de directie beseffen dat de ranglijst niet het eerste is waar zij zich nu op moeten richten. En supporters snappen ook wel dat op Sportpark De Braak voorlopig geen Champions League-niveau zal worden aangetikt. De waarde van de club moet op een andere manier worden vergroot.

Dat gaat gebeuren samen met sponsors, scholengemeenschappen, welzijnsinstellingen en het ziekenhuis. Deze organisaties zien in dat zij hún waarde voor de samenleving kunnen vergroten door samen te werken met de voetbalclub. De Helmondse partners vormen inmiddels een, zoals zij het zelf noemen, ‘waardenetwerk’, dat moet gaan zorgen voor een vitale, gezonde en innovatieve stad.

Het zijn geen loze woorden. Alle Helmond Sport-spelers hebben in hun contract staan dat zij zich een aantal uur per week inzetten voor maatschappelijke en sportieve projecten. De hoofdsponsor maakt op het shirt plaats voor ‘Heel Helmond Sport’, de naam van het waardenetwerk. En vanaf de zomer van 2023 betrekken de club, scholen en andere partners een nieuw multifunctioneel stadion plus bijbehorende sport- en beleefcampus, dat een trekpleister moet worden voor jong en oud.

Op deze manier vormt Helmond Sport zich om tot een waardevolle club met volop bestaansrecht. Het is weer eens wat anders dan op zoek gaan naar een rijke Rus of Arabier. Ook clubs als Telstar, dat zich sterk afficheert als cultclub, en Almere City, dat de binding tussen club en stad bewust heeft aangehaald, laten zien dat er alternatieve manieren zijn om een betaald voetbalclub gezond te maken.

Tegelijkertijd blijven het voetbalclubs die hun identiteit moeten zien te behouden. Daarom is het ook geruststellend te weten dat Helmond Sport heel ‘normaal’ handelde na het behalen van de laatste plaats in het afgelopen seizoen: de trainer vloog de laan uit.

Deze column verschijnt in Sport & Strategie magazine, juli 2019